In Nederland werden ondernemingen er steeds meer mee geconfronteerd, klanten die hun rekening niet (op tijd) betalen. Met andere woorden, wanbetalers.

De cijfers liegen er niet om. Negen op de tien Nederlandse ondernemers hadden in 2015 te maken met een betalingsachterstand van zakelijke klanten. Van die 90% van de Nederlandse ondernemers kon 20% daardoor niet op tijd zijn of haar betalingen doen waardoor de ondernemingen waar zij klant zijn op hun beurt weer met een betalingsachterstand te maken krijgt.

Van de facturen van een onderneming wordt een derde te laat voldaan en stonden de facturen gemiddeld 42 dagen open, waar dat in 2014 ‘slechts’ 37 dagen betrof. Uit onderzoek van een kredietverzekeraar is onder andere gebleken dat de meeste facturen twee weken na de vervaldatum alsnog worden betaald. Daarnaast blijkt dat Nederlandse ondernemingen vaker dan ondernemingen gevestigd in andere Europese landen te maken krijgen met oninbare vorderingen door faillissement, opheffing of het gebrek aan verhaalsmogelijkheden.

Mocht u dit probleem ook ervaren kunt u vrijblijvend contact opnemen en zullen wij zeer praktisch met u meekijken naar de incasseerbaarheid van uw facturen zodat het meeste uit uw vorderingen gehaald kan worden.

Door: J.P. Voorn