Op een dag ontdekt u dat er op uw markt een nieuwkomer verschijnt. Uw concurrent. Daarnaast gaat hij ook handelen onder ongeveer dezelfde handelsnaam als u. Zijn daar regels voor? Kunt u ertegen optreden?

Voorbeeld uit de praktijk:

Makelaar A gebruikt de handelsnaam Koophuis. Na een tijdje wordt hij geconfronteerd met een makelaar (B) die gaat opereren onder de handelsnaam KoophuisMarkt. A vreest dat klanten zullen gaan werken met B, in de misvatting dat ze met hem van doen hebben. A spant daarom een kort geding aan tegen B. Hij eist dat aan B verboden wordt om de handelsnaam KoophuisMarkt nog langer te gebruiken.

Bij deze zaak hebben de rechters geconstateerd dat ‘koophuis’ een algemeen gangbaar en beschrijvend woord is, zeker in de makelaarswereld. Indien zo’n woord als handelsnaam gevoerd wordt, ontstaat door toevoeging daaraan van een woord als ‘markt’ al snel een nieuwe handelsnaam die zodanig afwijkt dat bij het publiek geen verwarring te verwachten is. De eisende makelaar A slaagde er niet in om aan te tonen dat de nieuwe handelsnaam bij het publiek verwarring opleverde. De rechters wezen de vordering dan ook af.

Stel een goede handelsnaam op:

Geen algemeen woord. Bij het kiezen van deze is het belangrijk dat het voldoende onderscheidend vermogen’ heeft. Daarmee wordt bedoeld dat uw handelsnaam niet alleen bestaat uit algemeen gangbare en beschrijvende woorden.
Het ligt voor de hand dat uw handelsnaam uw bedrijfsactiviteiten beschrijft. Dat geeft immers duidelijkheid naar potentiële klanten. Maar een algemene handelsnaam mist onderscheidend vermogen. Andere ondernemers kunnen vervolgens rechtmatig van dezelfde algemene termen gebruik maken.

Niet misleidend. Een handelsnaam mag ook geen misleidend beeld geven van de eigen ondernemingsactiviteiten.

Uw handelsnaam is belangrijk. Besteed voldoende aandacht aan de keuze, want u zult er toch jarenlang mee moeten werken. Het is moeilijk van handelsnaam te veranderen zonder dat er opgebouwde goodwill verloren gaat. Zoek anders via internet naar overeenkomstige handelsnamen.

Procedure volgens de handelsnaamwet

Hoe pakt u een concurrent aan die een handelsnaam voer die op verwarrende wijze te veel op de uwe lijkt? U kunt dat doen met een speciale, goedkope  en snelle ‘verzoekschriftprocedure’ voor de kantonrechter. Die procedure is in de handelsnaamwet geregeld. Laat u concurrent weten dat u niet zult aarzelen zo’n procedure te starten.

Tip. Verzamel zo veel mogelijk concrete bewijzen van de ontstane verwarring. Bijvoorbeeld brieven of e- mails die u ontvangen heeft, maar die kennelijk voor een ander bestemd zijn.