Heeft u als werkgever al kerstpakketten voor uw personeel uitgezocht? Leuk! Dat is namelijk een goede manier om uw werknemers te bedanken en te motiveren. Het zou ook fijn zijn als het fiscale gedeelte van de kerstpakketten leuker kan worden gemaakt. Hoe kunt u dit het beste aanpakken?

Werkkostenregeling
Sinds de invoering van de WKR op 1 januari 2015 geldt er voor kerstpakketten geen bijzondere regeling meer. Nu geldt voor het kerstpakket dezelfde regels als voor bijvoorbeeld een fiets die u aanschaft voor uw werknemers. Dit betekent dat u over de waarde van de kerstpakketten eindheffing (incl. btw) dient te betalen. Of u kunt ervoor kiezen om deze met loonbelasting te belasten op de loonstrook van uw werknemers.  U begrijpt dat dit laatste niet bepaald ‘feestelijk’ is.

Vrije ruimte
Gelukkig is er ook nog de mogelijkheid van de vrije ruimte. Hierbij mag u in 2016 maximaal 1,2% van uw totale fiscale loon besteden aan onbelaste vergoedingen en verstrekkingen voor uw werknemers. Dit betekent dat u niets extra’s betaalt voor de kerstpakketten, mits u binnen de vrije ruimte valt. Daarbij is essentieel dat u in uw administratie deze kerstpakketten aangeeft als eindheffingbestanddeel.

Stappenplan
1) Vraag bij uw salarisadministrateur naar de geschatte fiscale loonsom voor 2016. De vrije ruimte hiervan bedraagt 1,2%.

2) Tel alle vergoedingen en verstrekkingen op u die reeds in de vrije ruimte heeft opgenomen en nog wilt opnemen (exclusief de kerstpakketten).

  • Totaal kleiner dan uw vrije ruimte? Het verschil kunt u benutten voor een ‘fiscaal vriendelijk’ kerstpakket.
  • Totaal groter dan uw vrije ruimte? U dient over het overschot 80% eindheffing te betalen.

Door: B. Darantinao